Pea meeles: soolavaesema toiduga harjumine läheb kiiresti ja küllalt valutult, kui soolakoguseid järk-järgult vähendada. Ja maitsete maailmas on soolale nii palju alternatiive!

Kuidas vähendada soolatarbimist?

1. Kas teadsid, et suurest taldrikutäiest purgisupist võid saada päevase maksimaalselt lubatud soolakoguse ehk 5 g soola?

Lahendus: Suppi keeda ise! Ja rohke soola asemel kasuta supi maitsestamiseks tervislikke ürte ning maitsetaimi: paprikat ja tšillipipart, peterselli, basiilikut või koriandrit.

2. Kas teadsid, et paljud meist, lausa 6,8% meestest ja 4,4% naistest, lisavad toidule soola enne selle maitsmist?

Lahendus: Valmista toitu ilma soolata! Magedale toidule soola lisamisel tuleb soolakogus lõppkokkuvõttes igal juhul väiksem.

3. Kas teadsid, et magedale toidule lisab soola 68,2% Eesti meestest ja 60,8% Eesti naistest?

Lahendus: Pane soolatops laualt ära. Kui soolatops laual seisab, tekib kiusatus soola lisada kergemini.

4. Kas teadsid, et paljudes toiduainetes, nt leivas, oliivides, juustus, on märkimisväärne kogus soola?

Lahendus: Jälgi pakendite tekste ja vali väiksema soolasisaldusega tooteid. Ja kui toiduvalikus on suurendatud soolasisaldusega tooteid, nt oliivid soolvees või soolakurgid, siis aitab juba seegi, kui neid enne söömist veidi külmas vees leotada.

5. Kas teadsid, et eestlased tarbivad soola 5 g asemel umbes 10–15 g päevas?

Lahendus: Lisa sool toidule vahetult enne valmimist. Mida kauem toit valmib, seda rohkem soola maitse väheneb, naatriumikogus jääb aga toitu alles. Kui lisada sool kohe alguses, tuleb soola maitse säilitamiseks mitu korda juurde panna.

6. Kas teadsid, et kaupluste soojalettide valmistoidud sisaldavad toidu paremaks säilimiseks rohkesti soola?

Lahendus: Tarbi valmistoite võimalikult harva. Ja kui toidukorrad kipuvad siiski olema soolarikkad, tasakaalusta liigne sool kõrge kaaliumisisaldusega toitudega, nagu näiteks värsked puu- ja köögiviljad.

7. Kas teadsid, et kõikvõimalikud valmisnäksid, -suupisted, -krõpsud ja -ampsud on kõik suure soolasisaldusega?

Lahendus: Kartulikrõpsude, küpsiste ja näkside asemel krõmpsuta vahepaladeks värskeid köögi- ja puuvilju.

8. Kas teadsid, et ketšupi, sinepi, sojakastme või valmis salatikastmete rohkel kasutamisel võib ka köögiviljasalatist saada soolarikas toit?

Lahendus: Salatikastmed valmista ise mahlast, õlist või maitsestamata jogurtist.

9. Kas teadsid, et väljas süües saad Sa pigem keskmisest soolarikkama roa?

Lahendus: Palu, et Su toit valmistataks vähese soolaga ning et toidu juurde kuuluv kaste serveeritaks toidu kõrvale, mitte peale.